РЕФЛЕКСИВНІ МЕХАНІЗМИ КОПІНГ-СТРАТЕГІЙ СТУДЕНТІВ
Ключові слова:
копінг-стратегії, рефлексивні механізми, студенти, адаптивність, стрес, рефлексивні вміння, когнітивний рівень, метакогнітивний рівень, особистісний рівеньАнотація
У статті здійснено теоретичний аналіз понять копінг-стратегій і рефлексивних механізмів, що лежать в основі стрес-долаючої поведінки студентів. Метою дослідження було виявлення впливу рефлексивних вмінь на вибір адаптивних або неадаптивних копінг-стратегій у студентської молоді. Емпіричне дослідження проведено на вибірці з 119 студентів НаУОА із використанням методик Brief-COPE та діагностики рефлексивних умінь за О. В. Савченко. Результати регресійного аналізу засвідчили, що когнітивний та метакогнітивний рівні рефлексії є значущими предикторами використання адаптивних копінг-стратегій, орієнтованих на вирішення проблем. Метакогнітивні уміння також асоціюються зі зниженням ймовірності застосування уникаючого копінгу. Висновки можуть бути використані як основа для створення корекційно-розвивальних програм для студентів із метою формування ефективних стратегій подолання стресу.