ОБРАЗ ЖІНКИ В СУЧАСНОМУ ГАЗЕТНОМУ ДИСКУРСІ УКРАЇНИ ВОЄННОГО ПЕРІОДУ
Ключові слова:
газетний дискурс, образ жінки, воєнний період, Україна, гендерні студіїАнотація
Засоби масової інформації, зокрема газетні видання, часто виконують функцію не лише інформаційних посередників, але й конструктів соціальної реальності, формуючи гендерні ролі, уявлення та стереотипи. Газетні статті про військові реалії висвітлюють широкий спектр соціальних питань, що включає і зміни в соціальній структурі, і рухи біженців, і гуманітарні катастрофи, і вплив війни на повсякденне життя людей. У статті на матеріалі газетних текстів і заголовків у сучасних українськомовних виданнях воєнного періоду описано основні якості, що формують образ жінки. Мета наукової розвідки – проаналізувати пріоритетні жіночі ролі, до яких звертаються автори газетних текстів у процесі їхньої вербалізації на лексико-семантичному й стилістично-аксіологічному рівнях. Динамічна жвавість дискурсу і швидка реакція на зміну соціокультурних реалій буття дає змогу газетним виданням досить ефективно впливати на свою цільову авдиторію в період війни, використовуючи комунікативні потенції мови й різноманітні мовні прийоми: експресивно забарвлену й стилістично-знижену лексику, військову термінологію, неологізми, стилістичні прийоми, метафоричність висловлювань, сленг тощо. У статті осмислено репрезентацію жінок у сучасному газетному дискурсі України в контексті воєнного періоду, тому основну увагу закцентовано на аналізі змін у візуалізації та моделюванні жіночих образів ідентичності в газетних публікаціях, ураховуючи їхню роль як учасниць військових дій, так і їхній вагомий внесок у підтримку воєнних зусиль на різних рівнях суспільства. Дослідження спирається на теоретичні основи гендерних студій та аналіз газетного дискурсу, осмислюючи як традиційні, так і новітні підходи до висвітлення жіночих модифікованих образів у пресі. Усебічний аналіз медіа вказує на тенденцію до зміни в ієрархії гендерних стереотипів стосовно жінок, їх нівелювання, адже простежуємо зміщення акцентів у бік актуалізації жіночої ділової, політичної, громадської й військової активності. В епоху інформаційних технологій та масових комунікацій газетний дискурс виконує вирішальну роль у формуванні суспільних уявлень.