РЕПРЕЗЕНТАЦІЯ КОНЦЕПТУ «УСПІХ» В УКРАЇНСЬКІЙ ФРАЗЕОЛОГІЇ
Ключові слова:
концепт, семантика, мікрополе концепту, емоційно-оцінне забарвлення, фразеологічна одиницяАнотація
У статті описано особливості фразеологічної вербалізації концепту «УСПІХ» з метою виявлення його релевантних ознак та сутності в національній картині світу. Об’єктом дослідження є фразеологічні одиниці (ФО) української мови, що репрезентують концепт «УСПІХ».
Виявлені фразеологічні вербалізатори концепту «УСПІХ» підтверджують, що він може мати різне значення залежно від контексту використання. Загалом успіх визначається як досягнення поставлених цілей, високих результатів у певній сфері, задоволення своїх потреб та очікувань.
Ядерне значення ‘досягнення’ представлене як ФО із широкою, не конкретизованою щодо сфери, способу досягнення тощо семантикою, так і ФО зі значенням успішності зусиль у певній діяльності та ФО-побажання стороннього сприяння успішності. Є значна кількість сполук із негативним емоційно-оцінним забарвленням та значенням «НЕУСПІХ», що перебувають на периферії поля концепту та увиразнюють його ядро. Сема ‘перемога’ широко представлена ФО, що позначають подолання певних труднощів на шляху до успіху. У мікрополі «перемога» ФО переважно мають позитивне забарвлення. У контексті особистого розвитку успіх в українській фразеології може бути пов’язаний із інтелектуальними здібностями, здобуттям освіти, досягненням професійних цілей, популярності, добробуту (статків). Найбільша кількість ФО з позитивними конотаціями перебуває в мікрополях «професійні успіхи» та «освіченість», хоча в останньому мікрополі вони перебувають у периферійній частині «інтелектуальні здібності». Маємо також в цих мікрополях значну периферію, представлену ФО із семантикою ‘нерозумний’ та ‘безрезультатна діяльність’. Що ж до «УСПІХУ–популярності» та «УСПІХУ–статків», то складається враження свідомого «недооцінювання» цих складових: значна частина ФО цих мікрополів має негативні (часто іронічні) конотації, а широка периферія, представлена одиницями зі значеннями ‘провал’, ‘неуспіх’, ‘злидні’ тощо. Можливо, це пов’язано з притаманною українцям властивістю бачити світ крізь призму самоіронії.
Подальше дослідження відображення концепту «УСПІХ» у сучасному художньому та публіцистичному дискурсі має доповнити уявлення про сприйняття успіху українським суспільством.