ВЕРБАЛІЗАЦІЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ НАСТАНОВ У РОДИНІ (за тетралогією В. Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі»)

Автор(и)

  • Світлана Помирча
  • Ірина Лобачова

Ключові слова:

гендер, дитяча література, морально-етичні цінності, родина, стереотипи

Анотація

Стаття присвячена гендерному аналізу вербалізації морально-етичних настанов у родинних стосунках, представлених у тетралогії В. Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі», що допомагає формувати основу виховання дітей у літературному контексті. Розглянуто традиційні та нові підходи до формування рівноправних міжстатевих відносин у початковій освіті, де важливу роль відіграє критичне осмислення гендерних стереотипів. Відзначено пріоритетну роль учителя в доборі літературного матеріалу, що враховує інтереси обох статей, формуючи в здобувачів початкової освіти правильне уявлення про гендерну рівність і сімейні ролі, що сприяє вихованню дітей без гендерних упереджень і забезпечує гармонійний розвиток особистості. Акцентовано увагу на особливостях сприйняття чоловічих і жіночих ролей у сучасному суспільстві, що представлено у творчому доробку В. Нестайка. Розглянуто роль родинної атмосфери у формуванні світогляду персонажів, що демонструє гармонію між вихованням у сім’ї та соціальними цінностями. Досліджено, як через мову персонажів, зокрема діалоги, монологи та наративи, В. Нестайкj розкриває цінності, які сприяють формуванню морального виховання в сім’ї: позитивних зразків поведінки, виховання поваги, взаємопідтримки та любові між членами родини. Досліджено проблему гендерної соціалізації дітей, підкреслено значний вплив сімейних стереотипів, закладених історично і культурно, на формування уявлень про гендерні ролі. Аналіз мовного матеріалу підтвердив, що твори В. Нестайка як демонструють усталені гендерні уявлення, так і сприяють руйнуванню цих стереотипів через універсальні людські якості персонажів: чесність, доброту, відповідальність і співпереживання. Визначено, що тетралогія В. Нестайка є не лише яскравим прикладом дитячої літератури, але й цінним джерелом для розуміння педагогічних аспектів формування моральності в дітей.

Завантаження

Опубліковано

2025-05-21

Як цитувати

ВЕРБАЛІЗАЦІЯ МОРАЛЬНО-ЕТИЧНИХ НАСТАНОВ У РОДИНІ (за тетралогією В. Нестайка «Дивовижні пригоди в лісовій школі») . (2025). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: Серія «Філологія», 24(92), 71-74. https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/4262