ПРЕДМЕТНО-МОВНЕ ІНТЕГРУВАННЯ ТА STEM/STEAM-ОСВІТА ЯК ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ

Автор(и)

  • Світлана Шелудченко
  • Максим Якимчук

Ключові слова:

предметно-мовне інтегрування, CLIL, STEM-освіта, STEAM-освіта, інноваційні методики навчання, ­викладання англійської мови, міждисциплінарна інтеграція

Анотація

Статтю присвячено дослідженню предметно-мовного інтегрування (CLIL) та STEM/STEAM-освіти як інноваційних ­методик викладання англійської мови. У роботі визначено особливості, переваги та способи впровадження цих підходів у навчальний ­процес, а також здійснено їх порівняльний аналіз. Окреслено суть CLIL-методики, що полягає в поєднанні вивчення мови з предметним змістом. Встановлено, що предметно-мовне інтегрування базується на чотирьох основних компонентах: змісті, ­спілкуванні, мисленні та культурі. Визначено важливість цієї методики для забезпечення розвитку когнітивного мислення та комунікативної компетенції завдяки використанню автентичних іншомовних матеріалів та візуалізації інформації. При плануванні уроку за методикою предметно-мовного інтегрування рекомендовано обирати навчальний матеріал відповідно до очікуваних результатів навчання, чітко формулювати мовні та предметні цілі, використовувати автентичні матеріали та застосовувати групові форми роботи для заохочення кооперативного навчання.
Зіставлено особливості методики CLIL зі STEM/STEAM-освітою, комплексною системою, що інтегрує природничі науки, технології, інженерію, (мистецтво) та математику для розвитку технічних навичок, критичного мислення та креативності. Найбільш вагомим є фокус на практичних проєктах та експериментальному навчанні, що стимулює самостійний пошук знань та дослідницької діяльності. Невід’ємною складовою STEM є розвиток комунікативної компетенції, яка відкриває можливості для ефективного спілкування англійською мовою в різних комунікативних ситуаціях. Доведено, що інтеграція елементів STEAM-освіти в процес вивчення іноземної мови стимулює всебічний розвиток мовних навичок: читання, усного мовлення, писемного мовлення та аудіювання. 
Проаналізовано підручники Wider World та 4MINDS у порівняльному аспекті та продемонстровано різні підходи до використання цих методик: перший зосереджується на вивченні мови через автентичні тексти та культурні контексти, а другий – на експериментальному навчанні через практичні проєкти й наукові дослідження. Підхід CLIL вирізняється організацією матеріалу, де знання з конкретних предметних галузей є основою для мовного розвитку, тоді як STEAM-підхід використовує міждисциплінарну структуру, де проєкти інтегрують кілька предметних областей одночасно. 
Таким чином, обидві методики, попри свої відмінності, ефективно розвивають комунікативну компетенцію, критичне ­мислення та практичні навички, необхідні для успішного функціонування в глобалізованому світі, сприяють підвищенню мотивації учнів та формуванню міждисциплінарного світогляду, що становить основу сучасної освітньої парадигми.

Завантаження

Опубліковано

2025-09-25

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ К

Як цитувати

ПРЕДМЕТНО-МОВНЕ ІНТЕГРУВАННЯ ТА STEM/STEAM-ОСВІТА ЯК ІННОВАЦІЙНІ МЕТОДИКИ ВИКЛАДАННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ. (2025). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія», 25(93), 129-133. https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/4327