РОЗВИТОК МОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ ТРАНСФОРМОВАНОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ

Автор(и)

  • Наталія Кочукова
  • Надія Тендітна

Ключові слова:

традиційні фразеологічні одиниці, структурно-семантичні прийоми трансформації, натяк, стилістичні функції, емоційно-експресивне забарвлення, мовна компетентність, медіатекст

Анотація

У статті з’ясовано значення традиційної і трансформованої фразеології для формування мовної компетентності студентів спеціальності «Журналістика» закладів вищої освіти під час вивчення курсу «Сучасна українська мова засобів масової інформації». Зазначено, що в мовознавстві актуальними є дослідження різних аспектів фразеології. Уміння послуговуватися доречно фразеологізмами, широкий запас таких одиниць, знання їхньої цікавої національної специфіки, емоційно-експресивного забарвлення, додаткових конотацій, стилістичних функцій, здатність утворювати семантико-стилістично трансформовані стійкі сполучення слів й активно використовувати в публіцистичних матеріалах свідчать про високий рівень мовної компетентності фахівця. Наголошено, що розвиток у майбутніх медійників стійких умінь та навичок використання фразеологізмів у майбутній професійній діяльності є одним із завдань викладача дисципліни «Сучасна українська мова ЗМІ». Система знань про фразеологізми уможливлює адекватну вербальну комунікацію в професійному мовленні, удосконалює мовну культуру, сприяє випрацюванню вмінь застосовувати не лише узуальні, а й творчо модифіковані фразеологізми в різностильових і різножанрових текстах заради стилістичного ефекту чи досягнення інших цілей автора. Закцентовано увагу на важливій композиційно-конструктивній ролі фразеологізмів у публіцистичних текстах, адже журналісти часто використовують емоційно-експресивні трансформи в ролі заголовка статті, завершують ними, або вживають їх в ліді, врізі тощо. У статті розглянуто основні прийоми структурно-семантичної трансформації, способи їх поєднання, з якими повинен ознайомити викладач студентів. Запропоновано практичні рекомендації, а також оригінальні, творчі завдання з використанням новітнього ілюстративного матеріалу, що призначені переважно для занять з сучасної української мови ЗМІ.

Завантаження

Опубліковано

2025-10-29

Як цитувати

РОЗВИТОК МОВНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ СТУДЕНТІВ ЗАСОБАМИ ТРАНСФОРМОВАНОЇ ФРАЗЕОЛОГІЇ . (2025). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія», 26(94), 7-10. https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/4347