КОПІНГ-СТРАТЕГІЇ ЯК РЕСУРС ОСОБИСТОСТІ В СТАРШОМУ ПІДЛІТКОВОМУ ВІЦІ

Автор(и)

  • Yanina V. Svilo

Ключові слова:

копінг-поведінка, копінг-стратегії, ресурси особистості, індекс конструктивності

Анотація

У статті розглядаються копінг-стратегії як ресурс особистості у важкій життєвій або стресовій ситуації. Розглядаються визначення поняття “копінг-стратегії”. Вивчаються і аналізуються ситуації, які, за результатами дослідження I. М. Нікольської і Р. М. Грановської, є стресовими для дітей і вимагають використання копінг-стратегій для для їх подолання. В якості таких ситуацій виступають: втрата, хвороба і смерть тварини; низька шкільна успішність; травми і небезпечні для життя ситуації; проблеми дорослих, в тому числі матеріальні; конфліктні ситуації в сім’ї; втрата близької людини, його хвороба; інші страхи і стресові ситуації. Дані автори також розглядають основні способи, за допомогою яких діти і дорослі долають стресові ситуації. Підкреслюються особливості стратегій для подолання стресових ситуацій в дитячому віці. Відзначається, що копінг-стратегії, використовувані дітьми розвиваються в сім’ї і залежать від копінг-поведінки батьків або інших значущих і близьких для дітей людей. Розглядаються дослідження ряду авторів, присвячені вивченню динаміки копінг-поведінки учнів з раннього дитячого віку до підліткового віку. Підкреслюються відмінність бажаних способів впоратися з важкими ситуаціями в залежності від статі дитини в кожен віковий період. Наводяться результати дослідження копінг-стратегій, використовуваних дітьми старшого підліткового віку. Всього в дослідженні взяло участь 54 школярі, учні 9-11 класів. В якості діагностичного матеріалу була використана методика “Стратегії подолання стресових ситуацій” (SACS) с. Хобфолла, адаптована Н.Водоп’янової і Е. Старченкової. Серед учнів старших класів високі показники відзначаються за шкалами “уникнення”, “асоціальні дії”, “агресивні дії”. За іншими шкалами переважають середні показники. Відповідно, старші школярі в стресових ситуаціях схильні агресивно реагувати на проблеми, звинувачувати в тому, що відбувається оточуючих людей, а також ігнорувати ситуацію, вести себе як ніби нічого не сталося, уникати думок про проблемну ситуацію. Досліджуючи загальний індекс конструктивності копінг-стратегій, наголошується, що у більшості досліджуваних середній рівень конструктивності, що свідчить про те, що в цілому вони здатні впоратися зі стресовими ситуаціями без негативних наслідків в майбутньому.

Завантаження

Опубліковано

2021-03-09