СОЦІАЛЬНІ МЕРЕЖІ УКРАЇНЦІВ В БОЛГАРІЇ ЯК ЗАСІБ СЕБЕПРЕЗЕНТАЦІЇ ТА КОНСОЛІДАЦІЇ
Ключові слова:
українці в Болгарії, соціальні мережі, онлайн-платформи, самопрезентація, консолідаціяАнотація
У статті аналізуються соціальні мережі, якими часто користуються українці в Болгарії, як засіб їхньої самопрезентації та консолідації. Наукова розвідка написана на основі емпіричних матеріалів, які були зібрані авторкою за 2016–2020 роки. У процесі дослідження було застосовано доволі широке коло методів, зокрема напівструктурованого інтерв’ювання та віртуальної етнографії.
Зроблено наголос на тому, що використання українцями в Болгарії різноманітних соціальних мереж та онлайн-платформ створює свого роду віртуальний простір, який сприяє збереженню української національної ідентичності, популяризації української мови, підтримуванню контактів з Батьківщиною тощо.
Зазначено, що однією з найбільших емігрантських онлайн-платформ є «InterNations». Авторкою було проаналізовано віртуальну спільноту «InterNations in Sofia». Це дозволило встановити кількість зареєстрованих там осіб українського походження, визначити географію їхнього розселення на теренах Болгарії, зрозуміти сфери їхньої зайнятості та диференціювати за віковими категоріями. Встановлено, що значною популярністю серед українців у Болгарії користується соціальна мережа «Facebook», де вони підтримують функціонування 16 груп. Це групи офіційних українських організацій в Болгарії та групи неформального характеру. У них висвітлюється інформація про роботу Посольства України в Болгарії, діяльність української громади, проведені ними акції та інші відомості (можливості вивчення мови, подорожування, привітання з нагоди свят тощо). Вказується на те, що в умовах пандемії COVID-19, коли масові дійства були заборонені, саме ці Facebook-спільноти стали простором об’єднання українців в Болгарії для відзначення різних українських свят та підтримки національних традицій (наприклад, до Дня вишиванки відбувалося масове поширення фото- та відеоматеріалів із українською символікою). Мовами комунікації виступають українська, болгарська та російська (в окремих групах дописи російською мовою заборонені). Зауважено, що подібного роду групи відсутні в соціальній мережі «ВКонтакте».
Авторка робить висновки, що соціальні онлайн-платформи слугують засобами самопрезентації діяльності українців у Болгарії, а водночас вони також є чинниками їхньої консолідації та співпраці.