ТРОПИ ОСІ ПСЕВДОТОТОЖНОСТІ В ПОЕТИЦІ І. КАЛИНЦЯ В АСПЕКТІ ОБ’ЄКТИВАЦІЇ ОБРЯДОВО-МІФОЛОГІЧНОГО ЕТНОКУЛЬТУРНОГО КОДУ
Ключові слова:
тропи, вісь псевдототожності, етнокультурний код, поетичний текст, образ, І. КалинецьАнотація
Статтю присвячено студіюванню художніх текстів поета-шістдесятника І. Калинця. Зокрема, досліджено моделі мовної об’єктивації обрядово-міфологічного етнокультурного коду у поезіях збірок «Пробуджена муза» та «Невольнича муза».
Описано формалізацію міфологічних образів язичницьких богів, демонологічних істот, персонажів календарних свят та сезонних обрядів, християнізованих міфологічних постатей в суб’єктній та об’єктій позиціях, встановлено їх етносемантику. З’ясовано тропотвірний потенціал номінацій на позначення пісні як знакового обряду в українській культурі.
Виявлено, що значення, які входять до інтенсіоналу міфологічних образів, часто не виражені експліцитно та не можуть бути виведені з контексту. При цьому міфологічний етнокод імплікується або представлений на рівні мотиву. Здебільшого образи, через які об’єктивується обрядово-міфологічний етнокод, є моносемантичними.
У структурі метафор, метафоричних епітетів, порівнянь тощо міфологічні образи мають виразне емоційно-експресивне забарвлення та відображають особливості світобачення, світосприйняття етносу.