ВИКОРИСТАННЯ ІНСТАГРАМ У МЕТОДИЦІ ВИКЛАДАННЯ АРАБСЬКОЇ МОВИ ДЛЯ ВИЩОЇ ШКОЛИ (НА ПРИКЛАДІ ДОБОРУ ДОДАТКОВИХ ТЕКСТІВ ДЛЯ ЧИТАННЯ)
Ключові слова:
системно-функціональна лінгвістика, методика викладання іноземної мови, арабська мова, ситуативний контекстАнотація
Метою викладання арабської мови у вищому навчальному закладі є підготовка філологів–арабістів, що володіють комунікативною та міжкультурною компетенцією, достатньою для того, щоб застосовувати отримані знання та навички у певному соціокультурному контексті. У статті показано, що ситуативний контекст як один із екстралінгвістичних чинників, що згідно з положеннями системно-функціональної лінгвістики, є однією із детермінант мовних знаків, має враховуватись у викладанні іноземної мови. З’ясовано, що додаткові мультимодальні матеріали соціальної мережі Інстаграм стимулюють комунікативну та міжкультурну компетенцію, сприяють більшому зацікавленню у вивченні арабської мови, студентів, адже розширюють та доповнюють тематичну сферу, створюючи ситуативний культурний контекст. Показано, що читання як частина навчального процесу вивчення арабської мови є процесом міжкультурної комунікації, в результаті якого формуються уявлення про арабський культурний та соціальний контекст, сформований національно специфічними семіотичними знаками. Сформовано принципи добору додаткових матеріалів, виділених із соціальних мереж, як цінне джерело мовного та позамовного коду, детермінованого поточним ситуативним контекстом. Навчальні тексти та додаткові тексти, залучені у процес викладання є культурним та соціальним контекстом вивчення арабської мови та культури. Тому важливим є врахування поточного ситуативного контексту як екстралінгвістичного чинника, що детермінує мовний код, у процес вивчення іноземної, зокрема, арабської мови. Наведено приклад використання арабських матеріалів Інстаграм у якості додаткових лексичних матеріалів в рамках навчальної програми у вищому навчальному закладі. Описано, що оптимальний формат матеріалів Інстаграм, що застосовуються у навчальному процесі, дозволяє використовувати їх в межах навчальної програми як засобів розширення педагогічної тематичної сфери арабських ситуативних контекстів.