ТОПОС ГІР В БІОГРАФІЧНИХ ПОВІСТЯХ ПРО МИТЦЯ ОЛЕКСУ НОВАКІВСЬКОГО
Ключові слова:
Новаківський, Голубовський, гірський топос, міфопоетика, інтермедіальністьАнотація
Досліджено топос гір в художній белетристиці про Олексу Новаківського – повісті-есе Івана Голубовського “Розмахом могутніх крил”, що написана 1940-ві роки, опублікована та біографічній повісті Лариси Колесник “Відкрита ворітня” (2020). Проаналізовано, який вплив мали перші знайомства з польськими Татрами та гірські пленери на Гуцульщині в Карпатах на малярство митця і як це відображено в художніх біографіях про Новаківського. В основі дослідження покладено методологію інтермедіальних студій та біографічний метод. У статті зосереджено увагу на характерних гірських сюжетах та образах, намальованих під впливом гуцульської культури, розглянуто сакральне значення гір та обряд ініціації, а також протиставлення гір та рівнинних земель у сприйнятті митців. Проаналізовано інтермедіальні зв’язки художніх біографій з живописом Новаківського, окрему увагу дослідження приділено міфопоетиці гір у живопису та белетризованих біографіях. Базуючись на вченні Мірчі Еліаде, розглянуто гору в малярських роботах О. Новаківського як символ космічної світобудови. Акцентовано на сакральності образу гори в серії полотен із зображенням Собору святого Юра у Львові, проведено паралелі із зображенням мотиву гори у творчості Поля Сезанна та Кацусіки Хокусая.