МОДЕЛЮВАННЯ ПОЗИТИВНОГО ІМІДЖУ СПОРТСМЕНА В УКРАЇНСЬКИХ ЗМІ ЯК ЗАСОБУ ПОШИРЕННЯ ЦІННІСНИХ ОРІЄНТИРІВ СПОРТИВНОЇ КУЛЬТУРИ
Ключові слова:
імідж спортсмена, позитивна ідентичність особистості, спортивні аналітичні статтіАнотація
У статті описано особливості вербалізації іміджу спортсмена, який є прийнятним і бажаним для українського соціуму, у спортивних аналітичних статтях з метою встановлення кореляції цього образу із загальнолюдськими цінностями, які актуалізує спортивна спільнота через засоби масової інформації. Реконструкція концептуального образу позитивної ідентичності особистості у сфері спорту з семантичної перспективи через аналіз відповідної вербалізації позитивних характеристик успішних спортсменів українською мовою слугує засобом створення прототипової концептуальної схеми цієї галузі: СПОРТ – ЦЕ АКТИВНІСТЬ, – акцентуючи увагу на значущості не лише рухової діяльності у професійних заняттях спортом, але і активній соціальній позиції атлета. Причому, фізичні якості виявляються фундаментальними і слугують підґрунтям для актуалізації соціальних.
До того ж, виокремлення характерних моральних рис та соціальних якостей атлетів, експлікованих у спортивних аналітичних статтях, дозволяє припустити, що вони є базовими моральними установками людства протягом багатьох століть (від часів Аристотеля і до сучасності). Важливо також додати, що серед усіх соціально детермінованих цінностей найактуальнішими для світу спорту виявляються такі етичні норми як справедливість, чесність, рівність, повага. Однак, у спортивних аналітичних статтях вони представлені імпліцитно, що зумовлено загальним сприйняттям позитивного образу спортсмена як апріорі відповідального, тобто того, хто завжди з повагою дотримується правил змагань.
Подальше дослідження запропонованої теми має сприяти виявленню механізмів залучення представників різних соціальних груп до світу спорту як засобів актуалізації їхніх ціннісних орієнтирів.