КОГНІТИВНІ МЕХАНІЗМИ ТА СТРУКТУРНІ МОДЕЛІ АНГЛІЙСЬКИХ НЕОЛОГІЗМІВ НА ОСНОВІ КОЛЬОРАТИВІВ (ВІД 1980-Х РОКІВ ДО СЬОГОДЕННЯ)
Ключові слова:
неологізм, кольоратив, метафора, метонімія, корпусАнотація
У дослідженні розглядаються англомовні неологізми на основі кольоративів (з 1980-х років до сьогодення), з акцентом на їхні когнітивні основи (метафору та метонімію) та словотвірні моделі. Нові слова та словосполучення на основі кольоративів були виявлені за допомогою трекерів неологізмів; також було залучено корпус NOW (New on the Web) та Google Ngram Viewer для аналізу їх вживання у дискурсі та відносної частотності. Результати показують, що основними чинниками виникнення нових лексем на основі кольору є політичні та соціальні зміни. Найпродуктивнішими для формування неологізмів є кольоративи green, blue, red та gray. За структурою більшість досліджуваних неологізмів належать до іменникових словосполучень типу ADJ + N, за якими за частотою слідують композити та бленди. Дослідження показує, що англомовні неологізми глибоко вкорінені у традиційну символіку кольорів (наприклад, зелений як колір природи, блакитний як колір води), але часто виявляють і абсолютно нові конотації, набуті кольоративами внаслідок економічних і соціальних змін (наприклад, помаранчевий як колір криптовалют, фіолетовий як колір жіночих прав і ЛГБТК+ руху). Результати дослідження ілюструють динамічну еволюцію лексики на основі кольоративів, де історичні значення зберігаються, та водночас виникають нові смислові нашарування. Діахронічні зміни в семантиці кольоративів і роль цифрової комунікації у формуванні їхніх нових конотацій потребують подальшого дослідження, зокрема з залученнями корпусних методів.