ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЯК ЧИННИК РОЗВИТКУ Й АДАПТАЦІЇ ОБДАРОВАНИХ ДІТЕЙ
Słowa kluczowe:
особистість, здібності, дитяча обдарованість, адаптаційний процес, адаптаціяAbstrakt
У статті здійснено теоретичний аналіз умов освітнього середовища, що сприяють розвитку й адаптації обдарованих дітей, обґрунтовано взаємозв’язок обдарованості й адаптованості. Указано на різні підходи в трактуванні феномену обдарованості. Обдарованість розглянуто як системну якість дитячої особистості, для якої характерний високий рівень розвитку здібностей та ціннісне ставлення до них.
Подано розроблену й науково обґрунтовану модель адаптаційного процесу обдарованих дітей в освітньому середовищі початкової школи, яка розкриває умови взаємозв’язку розвитку обдарованості й адаптованості в освітньому середовищі як конструктивну взаємодію обдарованих дітей, батьків, учителів і ровесників, визнання досягнень обдарованих дітей, навчальну мотивацію, що сприяють розвитку дитячої обдарованості й успіху у виконанні діяльності.
Особистісні якості, самооцінка, самосвідомість і самоставлення, особистісні цінності і рефлексія є компонентами особистісного розвитку, які забезпечують розкриття обдарованості й адаптацію обдарованих дітей в освітньому середовищі.