ПСИХОЛОГІЧНЕ СПРИЯННЯ ЗНИЖЕННЮ МОВНОЇ ТРИВОЖНОСТІ У СТУДЕНТІВ ПІД ЧАС ВИВЧЕННЯ АНГЛІЙСЬКОЇ МОВИ
Ключові слова:
мовна тривожність (під час вивчення іноземної мови), саморегульоване навчання, студенти, опитувальникиАнотація
Мета статті – окреслити деякі можливі способи психологічної допомоги у визначенні та зниженні мовної тривожності у студентів під час вивчення іноземної мови (на прикладі англійської мови). У цьому контексті аналіз зосереджено на теоретичному дослідженні мовної тривожності в психологічній літературі та визначено її роль у вивченні іноземних мов та навчанні в університеті загалом, висвітлено та пояснено деякі причини мовної тривожності, проаналізовано її особливості та вплив на ефективність вивчення іноземних мов. Окрім того, ми прагнемо визначити деякі можливі способи виявлення, запобігання та зниження мовної тривожності, аналізуючи наявні у психологічній літературі методи та практичні опитувальники. Для цього ми розподіляємо практичні методи, доступні в науковій психологічній літературі, на опитувальники, спрямовані на виявлення мовної тривожності та запобігання їй (“Foreign Language Classroom Anxiety Scale” (FLCAS), “Language Learners’ Anxiety and Motivation”, “The Anxiety Scale”, “Test Anxiety Scale”, “Fear of Negative Evaluation”, etc.), та опитувальники, що сприяють зниженню мовної тривожності (“Foreign Language Speaking Anxiety Scale”, “The Self-Regulated Foreign Language Learning Questionnaire”, “SWOT Analysis”, “Self-Regulation Questionnaire”, “Metacognitive Awareness Inventory”, “Promoting Student Metacogniton about Learning”, etc.). Ми також розглядаємо вплив саморегульованого навчання та важливість ігрової діяльності під час ефективного навчання, уточнюємо роль фасилізації. Практичне значення статті полягає в наданні результатів студентів кафедри міжнародних відносин (N = 153), які добровільно відповіли на запитання адаптованої та перекладеної українською мовою версії “Foreign Language Classroom Anxiety Scale” (FLCAS). Отримані дані свідчать про те, що багато студентів відчуває значну тривожність під час вивчення англійської мови. Також ми окреслюємо деякі напрямки майбутніх досліджень.