ПРАГМАТИЧНИЙ ПОТЕНЦІАЛ АНГЛОМОВНИХ TED-ЛЕКЦІЙ НА ЕКОЛОГІЧНУ ТЕМАТИКУ ТА ОСОБЛИВОСТІ ЙОГО ВІДТВОРЕННЯ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ
Ключові слова:
TED-talks, публічний виступ, прагматика, мовні особливості, позамовні особливостіАнотація
Стаття присвячена опису прагматичного потенціалу англомовних TED-лекцій на екологічну тематику та аналізу збереження прагматичних особливостей таких виступів під час їх перекладу українською мовою. У статті розглянуто основні особливості TED-лекцій як публічного виступу. Описано мовні особливості творення прагматичного впливу, які проявляються на фонетичному, лексичному, граматичному та синтаксичному мовних рівнях. Фонетичні особливості розкрито через інтонаційний запис цитат з промов. Зазначено тенденцію вживання загальновживаної та розмовної лексики, а також використання основних лексичних одиниць досліджуваних TED-лекцій – екологічних термінів. Розглянуто приклади граматичних особливостей промов, які слугують засобом творення прагматичного впливу та підсилення експресивності мовлення. Описано найчастотніші синтаксичні конструкції та особливості їх вживання. Зазначено позамовні фактори, які є інструментами підсилення прагматичного впливу мовця на аудиторію. Проаналізовано приклади передачі прагматичного потенціалу TED-лекцій на екологічну тематику українською мовою.