МОВНИЙ ПОРТРЕТ ПОЛЯКА В РОМАНІ «ВОГНЕМ І МЕЧЕМ» ГЕНРИКА СЕНКЕВИЧА
Ключові слова:
історія польської культури другої половини ХІХ – початку ХХ століття, літературна мова, Генрик Сенкевич, роман «Вогнем і мечем», мовний портрет, концепт, смислова структура концептуАнотація
У статті здійснено аналіз мовного образу поляка в художньому творі Генрика Сенкевича «Вогнем і мечем». Зафіксовано слововживання rycerz, żołnierze, kniaź, а також атрибутивні словосполучення wsławiony rycerz, prawdziwy rycerz, rycerz znamienity, najlepszym rycerzom, які розширюють художньо-образну парадигму змодельованого мовного образу. Досліджено нарощування смислової структури концепту поляк-лицар через цілий комплекс текстових конструкцій wielka sława rycerska, powagi rycerskiej, rycerski honor i sumienie, cnót rycerskich, honoru i wszystkich cnót rycerskich. Такі словосполучення, що вербалізують позитивну оцінку, у межах конкретного текстового оточення виступають маркерами морально-етичної та поведінкової характеристики. Виявлено, що у досліджуваному тексті до продуктивних засобів творення мовного портретування персонажів належать назви twarz, oblicze, oczy, wzrok. Актуалізація таких слів засвідчує показовий для мовомислення письменника прийом моделювання внутрішнього портрета людини через ознаки зовнішньої поведінки, конкретних дій. Спостережено характерну для індивідуального стилю прозаїка тональність образно-метафоричного художнього зображення внутрішнього світу людини, що зумовлює активізацію текстових структур із функціонально навантаженими лексемами серце, душа. У художньому творі Генрика Сенкевича такі абстрактні поняття являють собою «посудину, вмістилище», наповнювану почуттями, духовними переживаннями людини. У моделюванні душевно-емоційного стану персонажів активну роль відіграють експресеми емотивного змісту, зокрема, ті, що передають негативну експресію – strach, rozpacz. nienawiść, ból і под.
Зроблено висновок про те, що поняття лицарської честі, захисту батьківщини є стрижневими для розуміння філософії мовного образу поляка.