ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМУНІКАЦІЇ В ІНОЗЕМНИХ СТУДЕНТІВ У ПРОЦЕСІ ВИВЧЕННЯ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ІНОЗЕМНОЇ
Ключові слова:
міжкультурна комунікація, мовна особистість, гуманізація вищої освіти, полікультурний розвитокАнотація
Стаття присвячена проблемі формування міжкультурної комунікації в іноземних студентів у процесі вивчення української мови як іноземної. Авторами розкрито поняття «міжкультурна комунікація». У статті підкреслюється, що міжкультурна комунікація–цесенсовийтаідейнонаповненийбікцінніснихвзаєминуспілкуванніміжособистостямита соціальними групами різних культур. Головна задача комунікації – досягненнязгоди,взаєморозумінняпредставниківрізнихкультуріззбереженняміндивідуальності кожного. Сьогодні цілі освіти зміщуються у бік формування полікультурного мислення, яке передбачає прояв толерантності учасників спілкування. Це забезпечує ефективність міжкультурної комунікації, культуротворення, особистісне зростання та досягнення суспільного успіху. Автори акцентуються увагу на проблемі модернізації освіти у напрямі демократизації і полікультурності, що набуває особливої теоретичної та практичної значимість. Наголошується на тому, що проблема міжкультурної комунікації у навчальному процесі та у повсякденному житті студентів-іноземців стає гострою і актуальною в умовах інтернаціоналізації освіти, зокрема збільшення в університетах кількості іноземних студентів. Аналізуються проблемні питання формування міжкультурної комунікації у процесі опанування українською мовою як іноземною студентами – іноземними громадянами.
Наведено приклади вправ, що використовують викладачі кафедри українознавства та гуманітарної підготовки ПДМУ для сприяння швидшій академічній адаптації іноземних студентів. Завдання базуються на ідеях міжкультурної комунікації. Показано, що сучасний університет у просторі міжкультурної комунікації займає особливе місце. Для підвищення ефективності міжкультурної комунікації пропонується зосередити увагу викладачів на формуванні у студентів міжкультурної компетентності. Показано, що таку компетентність доцільно виховувати у спеціально організованих ситуаціях міжкультурної комунікації.