ПРОБЛЕМА ФОТОГРАФІЧНОГО ЗНАЧЕННЯ У РОЛАНА БАРТА: ВІД ДЕНОТАЦІЇ ДО ДИСКУРСУ

Автор(и)

  • Павло Храпко

Ключові слова:

семіотика, знак, значення, денотація, конотація, Р. Барт

Анотація

Однією з найбільш актуальних тем в теорії фотографії є проблема фотографічного значення. В її межах етапними та визначальними визнано семіотику індексального та іконічного знаку Пірса, аналіз фотографічних повідомлень Р. Барта та дослідження фотографічного означуваного в межах соціальних дискурсивних практик.
Дану статтю присвячено аналізу особливостей розуміння фотографічного значення у Р. Барта. Основним об’єктом дослідження є дві роботи теоретика: «Фотографічне повідомлення» та «Риторика образу». Головними методологічними інструментами бартівського аналізу проблеми значення у фото були структурна лінгвістика (денотація, конотація) та категоріальний апарат теорії інформації (код, повідомлення, джерело, отримувач).
На думку теоретика в межах фотографічного повідомлення функціонують два коди: денотативний та конотативний. Визначення першого з них є доволі суперечливим, оскільки коливається від його повного заперечення до визнання у якості своєрідного первинного візуального аналогу реальності. Головне ж призначення вказаного коду – бути основою конотації. Конотативні коди не лише є значно чисельнішими та сприяють поглибленню фотографічного значення, але й часто використовуються задля певних ідеологічних маніпулятивних практик.
 Потенційними механізмами поглиблення чи обмеження значень є доповнення візуальних кодів вербальними. Перше практикується в межах художньої фотографії за рахунок певного напруження та розходження між означуваним візуального та вербального коду. Друге активно застосовується у різноманітних масових комунікаціях в цілях формування ідеологічно потрібного для відправника значення. 
Важливий вплив на формування фотографічного значення здійснюють також як процес творення ­фотографічного повідомлення так і акт його сприйняття. Те як буде зрозумілим та прочитаним фотографічне ­повідомлення значною мірою залежить від його творців, які шляхом вибору самого об’єкту знімку, ­використання освітлення, ракурсу, монтажних технік суттєво підштовхують реципієнта до формування ­потрібного значення. Проте зважаючи, що кожен з нас є певним історично обумовленим набором суб’єктів, що на ­мовному рівні проявляється через різні ідіолекти, ми здатні до значного розширення можливого значення фотографічного повідомлення. 

Завантаження

Опубліковано

2025-12-21

Як цитувати

ПРОБЛЕМА ФОТОГРАФІЧНОГО ЗНАЧЕННЯ У РОЛАНА БАРТА: ВІД ДЕНОТАЦІЇ ДО ДИСКУРСУ. (2025). Науковий журнал «Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філософія», 29, 83-89. https://journals.oa.edu.ua/Philosophy/article/view/4469

Схожі статті

1-10 з 77

Ви також можете розпочати розширений пошук схожих статей для цієї статті.