ЕКЗИСТЕНЦІЙНІ МОТИВИ У НАРАТИВАХ УЧАСНИКІВ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ

Автор(и)

  • Марія Петрушкевич

Ключові слова:

російсько-українська війна, екзистенціалізм, наратив, вибір, страх, смерть, сенс

Анотація

Потреба дослідити особливості екзистенційних категорій в активних та пасивних учасників війни зумовлена базовим постулатом екзистенціалізму, в якому екзистенція передує есенції, тобто сутності. Це вимагає використання специфічної методології, що не вписується у філософську методологічну базу. Для вивчення ­досвіду особистості та її життєвого простору застосовується наративний підхід.
Стаття присвячена аналізу ситуації російсько-української війни, світоглядним розмірковуванням її учасників. Використовуючи наратив, як основний метод дослідження, розглядаються основні екзистенційні категорії. На перше місце висуваються категорії абсурдності буття, зла, страху, відчаю, самотності, страждання, смерті. Також звертається увага на категорії свободи вибору, ризику, спілкування та комунікації, травми, відповідальності, втоми, сенсу, цінностей та інші. Акцентується увага на важливості для екзистенції учасників війни пріоритетів на нематеріальному. Аналізується феномен пам’яті в умовах війни, як один із рушіїв до дій.
Екзистенційні наративи характеризуються з «класичної» позиції французького філософа та письменника Альбера Камю та «некласичної» позиції психіатра та філософа Віктора Франкла. Вибір мислителів зумовлений потребою відкрити різні екзистенційні категорії та їх осмислення у світогляді воєнного часу. 
Стаття звертається до інтерв’ю та роздумів 2022-2023 років українських військових, волонтерів, ­медичних інструкторів, підприємців, журналістів, менеджерів, керівників благодійних організацій, переважно жінок. Загалом аналізується 21 інтерв’ю.

Завантаження

Опубліковано

2024-02-11

Як цитувати

ЕКЗИСТЕНЦІЙНІ МОТИВИ У НАРАТИВАХ УЧАСНИКІВ РОСІЙСЬКО-УКРАЇНСЬКОЇ ВІЙНИ. (2024). Науковий журнал «Наукові записки Національного університету «Острозька академія» серія «Філософія», 25, 9-14. https://journals.oa.edu.ua/Philosophy/article/view/3951