ЕТНОКУЛЬТУРНИЙ КОНЦЕПТ «ЛЕЛЕКА»: ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ В ІНШОМОВНІЙ АВДИТОРІЇ
Ключові слова:
українська мова як іноземна, лінгводидактика, концепт «лелека», соціокультурний потенціал, Дмитро Павличко, пісня «Лелеченьки»Анотація
У статті описано методику вивчення концепту «лелека» на заняттях з української мови як іноземної (УМІ). Актуальність дослідження зумовлена потребою прикладних досліджень, присвячених орнітологічним концептам, у площині лінгводидактики, зокрема в аспекті навчання УМІ.
Зосереджено увагу саме на концепті «лелека», оскільки він, як показує аналіз низки мовознавчих досліджень, має великий соціокультурний потенціал. Цей концепт асоціюється в українській культурі з такими поняттями, як дім, родина, материнство, народженням дитини, що є дуже цінними для людини. Окрім того, образ лелеки викликає в реципієнтів позитивні або нейтральні реакції. Ці характеристики концепту враховані як важливі у процесі підготовки навчальних матеріалів для носіїв інших культур.
З’ясовано, що ознайомлення іншомовців з інформацією про представників дикої фауни рекомендовано розпочинати на середньому рівні першого ступеня (В1). Розроблено та описано методичну модель вивчення концепту «лелека». Вона включає різностильові тексти про лелеку, призначені для читання; завдання, спрямовані на розуміння змісту цих текстових матеріалів, і вправи на розвиток комунікативної компетентності.
Окрім того, на вдосконалення навичок авдіювання запропоновано пісню «Лелеченьки» (слова Дмитра Павличка, музика Олександра Білаша) у виконанні народної артистки України Ніни Матвієнко. Акцентовано увагу на проблемних фрагментах пісенного тексту, що можуть викликати запитання в іншомовців. Подано завдання, які допоможуть уникнути нерозуміння змісту.
Зроблено висновки, що опрацювання запропонованих навчальних матеріалів розширить уявлення іншомовців про представників дикої фауни, сприятиме поглибленню фонових знань про культуру країни, мову якої вони вивчають, і розвитку соціокультурної та комунікативної компетентностей.