ЕТНОКУЛЬТУРНИЙ КОНЦЕПТ «ЛЕЛЕКА»: ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ В ІНШОМОВНІЙ АВДИТОРІЇ

Автор(и)

  • Оксана Горда

Ключові слова:

українська мова як іноземна, лінгводидактика, концепт «лелека», соціокультурний потенціал, Дмитро ­Павличко, пісня «Лелеченьки»

Анотація

У статті описано методику вивчення концепту «лелека» на заняттях з української мови як іноземної (УМІ). Актуальність дослідження зумовлена потребою прикладних досліджень, присвячених орнітологічним концептам, у площині лінгводидактики, зокрема в аспекті навчання УМІ.
Зосереджено увагу саме на концепті «лелека», оскільки він, як показує аналіз низки мовознавчих досліджень, має великий ­соціокультурний потенціал. Цей концепт асоціюється в українській культурі з такими поняттями, як дім, родина, материнство, народженням дитини, що є дуже цінними для людини. Окрім того, образ лелеки викликає в реципієнтів позитивні або нейтральні реакції. Ці характеристики концепту враховані як важливі у процесі підготовки навчальних матеріалів для носіїв інших культур.
З’ясовано, що ознайомлення іншомовців з інформацією про представників дикої фауни рекомендовано розпочинати на середньому рівні першого ступеня (В1). Розроблено та описано методичну модель вивчення концепту «лелека». Вона включає різностильові тексти про лелеку, призначені для читання; завдання, спрямовані на розуміння змісту цих текстових матеріалів, і вправи на розвиток комунікативної компетентності. 
Окрім того, на вдосконалення навичок авдіювання запропоновано пісню «Лелеченьки» (слова Дмитра Павличка, музика ­Олександра Білаша) у виконанні народної артистки України Ніни Матвієнко. Акцентовано увагу на проблемних фрагментах пісен­ного тексту, що можуть викликати запитання в іншомовців. Подано завдання, які допоможуть уникнути нерозуміння змісту.­
Зроблено висновки, що опрацювання запропонованих навчальних матеріалів розширить уявлення іншомовців про представників дикої фауни, сприятиме поглибленню фонових знань про культуру країни, мову якої вони вивчають, і розвитку соціокультурної та комунікативної компетентностей.

Завантаження

Опубліковано

2025-10-29

Номер

Розділ

СУЧАСНІ ПІДХОДИ ТА ІННОВАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ФОРМУВАННЯ ІНШОМОВНОЇ КОМУНІКАТИВНОЇ К

Як цитувати

ЕТНОКУЛЬТУРНИЙ КОНЦЕПТ «ЛЕЛЕКА»: ОСОБЛИВОСТІ ВИВЧЕННЯ В ІНШОМОВНІЙ АВДИТОРІЇ. (2025). Наукові записки Національного університету «Острозька академія»: серія «Філологія», 26(94), 71-75. https://journals.oa.edu.ua/Philology/article/view/4391