ВІД HOMO SACER ДО ПУЛЬЧІНЕЛЛИ: «КОМІЧНА ПОЛІТИКА» ДЖОРДЖО АГАМБЕНА В КОНТЕКСТІ ПАНДЕМІЇ COVID-19
Ключові слова:
надзвичайний стан, «голе життя», суверенна влада, Пульчінелла, комедіяАнотація
У статті розглядаються критичні погляди італійського філософа Джорджо Агамбена щодо етичних та політичних наслідків пандемії Covid-19 в ретроспективному огляді його політичної теорії. Йдеться насамперед про емпіричне підтвердження в часи пандемії теоретичних гіпотез, які були запропоновані італійським філософом у відомій серії книг проєкту Homo Sacer. За допомогою компаративного аналізу показано як концепція «голого життя» (що в перших книгах проєкту уособлюється Агамбеном в парадигматичній фігурі римського права homo sacer) в часи пандемії трансформується у визначення «безсимптомний пацієнт», а суверенна влада перетворюється на «адміністративного Левіафана», який тримає людей в «зашморгу» указів та розпоряджень. Вихід з цієї кризової ситуації видається можливим через зміну оптики бачення парадигматичної фігури голого життя. А саме: через перехід від трагічної фігури римського права homo sacer, якого міг вбити будь-хто, безкарно – до фігури комедії дель арте Пульчінелли, якого неможливо вбити. Всупереч усталеному погляду на філософію Агамбена як негативну констатацію кризових ситуацій без пропозицій можливих варіантів вирішення, автор прагне показати позитивний характер думки італійського філософа, що пропонує вихід з політичних суперечностей через звернення до неполітичного, в даному випадку – до комедії.