РОМАН Н. ГУРНИЦЬКОЇ «МЕЛОДІЯ КАВИ У ТОНАЛЬНОСТІ КАРДАМОНУ»: ХУДОЖНІЙ ОБРАЗ ГЕНДЕРНОЇ ПРОБЛЕМАТИКИ
Ключові слова:
соціально-філософський аналіз, культурологія, гендер, романтизм, теорія літератури, масова культура, постмодернізмАнотація
У статті розглянуто гендерні відносини у сучасному українському суспільстві крізь призму соціально-філософського аналізу феноменів масової культури. За об’єкт дослідження обрано роман Н. Гурницької «Мелодія кави у тональності кардамону». Обгрунтовано положення про цей роман як твір постмодерної літератури, стилізований під літературу доби романтизму. Виявлено та схарактеризовано основні образи гендерних явищ, котрі зустрічаються в романі. Смисл та інтерпретація гендерних явищ визначені як характерні для постмодерної літератури, попри вдалу романтичну імітацію. Соціокультурне функціонування роману описане в межах більш широкого контексту гендерних трансформацій сучасного українського суспільства, пов’язаних з ратифікацією Стамбульської конвенції.
На основі поняття «гендеру», наведеного у Конвенції, проаналізовано значення та прояви цієї сторони людської особистості та індивідуальності в інтерпретації авторки роману. Обгрунтовано висновок про відповідність образів «гендера» у романі стандартам сучасного постмодерного суспільства. Особливістю культурних стереотипів сучасного українського суспільства є виховання багатьох поколінь на творах романтичної літератури, внаслідок чого засвоєння нових смислів постмодерної літератури виявляється найбільш ефективним в разі імітації нею основних рис літератури романтизму.
Аналізований роман за жанром та літературним напрямком є цілком сучасним твором постмодерної літератури. Однак авторці вдалося майстерно зімітувати літературні традиції доби романтизму, актуалізувати ностальгічні ремінісценції у читачів, вихованих на літературній класиці ХІХ ст. Цим, як видається, пояснюється популярність цього роману у сучасного читача.