ОСОБЛИВОСТІ ЕСТЕТИЧНОГО ДОСВІДУ, ЕСТЕТИКА ФЕНОМЕНАЛЬНОЇ ПРИСУТНОСТІ ТА ЯВИЩЕ ПЕРФОРМАНСУ
Ключові слова:
естетичний досвід, мистецтво, естетика феноменальної присутності, перформанс, мас-медія, постмодерна естетикаАнотація
Одним з доволі актуальних аспектів дослідження естетичного досвіду є феномен присутності, який, будучи основою естетичного сприйняття як такого, набуває сьогодні нового значення у зв’язку зі зростанням зацікавлення таким явищем як перформанс. Сьогодні перформанс охоплює низку сфер життя і діяльності людей, пронизує усі рівні і шари культури, і, як наслідок, впливає (безпосередньо чи опосередковано) на формування сучасної соціокультурної ситуації. Всебічне осмислення явища перформансу, відтак, є важливим завданням сьогодення. При цьому доволі значущим є дослідження естетичного виміру буття та функціонування перформансу, оскільки саме через призму естетичного досвіду можна розкрити повноту природи цього явища, пов’язаного на екзистенційно-онтологічному рівні з естетикою феноменальної присутності. Адже, про який би різновид перформансу не йшлося (політичний, академічний, філософський, мистецький, релігійний тощо), завжди має місце презентація – як основний момент втілення перформансу, чуттєва реакція реципієнта (активного учасника чи пасивного спостерігача) і реалізація цінності – як смислова надбудова, яка надає значення самому дійству. Саме тому естетика феноменальної присутності дозволяє кращому осягненню сутності феномена перформансу.
З метою осмислення явища перформансу та виявлення особливості його естетичного сприйняття важливо звернути увагу на аналіз специфіки і критеріїв реалізації естетичного досвіду як такого. З’ясувати ці та інші аспекти естетичного досвіду допоможуть дослідження таких відомих теоретиків, як: І. Кант, Д. Г’юм, Г.Ф.В. Геґель, М. Гайдеґер, Р. Інґарден, Т. В. Адорно, Д. Ваттімо, Дж. МакКензі тощо. Аналіз концепцій естетичного пізнання цих мислителів сприятиме цілісному вивченню естетичної природи перформансу. Здійснене автором статті дослідження допоможе осмисленню ролі сучасних мистецьких перформансів у становленні актуального філософського, естетичного і соціокультурного дискурсу.