АКСІОЛОГІЧНІ ЗМІНИ В КУЛЬТУРІ ЯК ПЕРЕДУМОВА І НАСЛІДОК ЦИВІЛІЗАЦІЙНОГО ВИБОРУ СУЧАСНОГО УКРАЇНСЬКОГО СУСПІЛЬСТВА
Ключові слова:
українська культура, цінності, європейська, євроатлантична інтеграціяАнотація
У статті виявлено та обґрунтовано аксіологічні зміни у різних сферах культури, що є передумовою і, водночас, наслідком цивілізаційного вибору сучасного українського суспільства. Наукова новизна отриманих результатів полягає у визначенні та утвердженні ціннісних змін, які чітко окреслюють мету і зміст буття українського суспільства у сьогоденні і в перспективі – у повоєнний час. Методологічні засади дослідження визначені зміною аксіологічної парадигми, суть якої полягає у переході від традиційних, постколоніальних цінностей до людиноцентричних, гуманістичних, проєвропейських. Визначено об’єктивність формування аксіологічних змін під впливом низки чинників у суспільному бутті спільноти та суб’єктивність їх відображення у формах життєвого світу людини (природних, соціальних, духовних, матеріальних тощо). Змодельовано алгоритм розгортання процесу ціннісних змін у культурі як системі цінностей, що передбачає такі циклічно повторювані етапи у діалектичному причинно-наслідкового взаємозв’язку цивілізаційного вибору сучасного українського суспільства: виникнення передумов (події, явища, світоглядно-ментальні зрушення у бутті українського суспільства і світу) ↔ зміни ціннісної парадигми (як відчуття у суб’єкта нестачі чогось бажаного, усвідомлення та обґрунтування потреби у його досягненні, вибір дій і діяльності для її реалізації) ↔ наслідок як результат цих змін і, водночас, передумова для їх корекції та утвердження у світогляді, формах культури, законодавчо-правовій сфері і для виникнення нових витків змін. У розмаїтті форм, шляхів і засобів творення артефактів культура як «друга природа» відіграє ключову роль у формуванні нової аксіологічної парадигми. Однак саме людиноцентрична переорієнтація усіх сфер української культури доводить очевидність того, що споконвічні цінності Істини, Добра, Краси, Свободи є людським виміром свідомості, вони пронизують внутрішній світ особистості, існують у структурі людського буття, пов’язані із предметною реальністю, зосереджені в інтелектуально-пізнавальних, емоційно-чуттєвих, духовно-вольових проявах, є нашим особистісним ставленням до оточуючого світу.